تُعد الخدمات الصحية من أكثر الخدمات تأثراً بالتقدم التكنولوجي، حيث أصبح انعكاس ذلك على القطاع الصحي حتمياً لمواكبة تطورات العصر وتوفير خدمات وتسهيلات جديدة للمرضى بما يساهم في تحقيق سرعة تنمية المعاملات وتحسين جودة الاداء الصحي. وفي ظل هذا الإطار قام الباحث بدراسة وتحليل دور ممارسات التسويق المستدام في تحقيق الميزة التنافسية دراسة تطبيقية على مدينة الملك سعود الطبية. ومن خلال إتباع منهج دراسة الحالة, وتحليل بيانات قوائم الاستبيان باستخدام برنامج SPSS النسخة 20 على 387 عامل من العاملين في مدينة الملك سعود الطبية. توصل الباحث إلى وجود تأثير ذو دلالة معنوية عند مستوى معنوية أقل من 5% بين دور ممارسات التسويق المستدام في تحقيق الميزة التنافسية في مدينة الملك سعود الطبية بالمملكة العربية السعودية. كما توصل الباحث الى وجود فروق معنوية ذات دلالة إحصائية عند مستوى معنوية أقل من 5% في اجابات المبحوثين نحو دور ممارسات التسويق المستدام في تحقيق الميزة التنافسية في مدينة الملك سعود الطبية بالمملكة العربية السعودية. وأوصى الباحث القائمين على إدارة مدينة الملك سعود الطبية بالمملكة العربية السعودية بضرورة الاهتمام بممارسات التسويق المستدام في مدينة الملك سعود الطبية لتحقيق الميزة التنافسية المدينة محل الدراسة والبحث. الكلمات المفتاحية : ممارسات التسويق المستدام, التوجه بالسوق, التوجة بالابتكار, التوجة بأصحاب المصلحة , التوجه بالعميل , الميزة التنافسية , تحسين التكلفة , التميز , التركيز/ التخصص.
Health services are among the services most affected by technological progress, as its impact on the health sector has become inevitable in order to keep pace with modern developments and provide new services and facilities for patients, which contributes to achieving speedy development of transactions and improving the quality of health performance.
In light of this framework, the researcher studied and analyzed the role of sustainable marketing practices in achieving competitive advantage, an applied study on King Saud Medical City. By following the case study approach, and analyzing the questionnaire data using SPSS version 20 on 387 workers at King Saud Medical City.
The researcher found that there is a significant effect at a significance level of less than 5% between the role of sustainable marketing practices in achieving competitive advantage in King Saud Medical City in the Kingdom of Saudi Arabia.
. The researcher also found that there were statistically significant differences at a significance level of less than 5% in the respondents’ answers regarding the role of sustainable marketing practices in achieving competitive advantage in King Saud Medical City in the Kingdom of Saudi Arabia.
The researcher recommended that those in charge of managing King Saud Medical City in the Kingdom of Saudi Arabia need to pay attention to sustainable marketing practices in King Saud Medical City to achieve competitive advantage in the city under study and research.
العنزي, عادل سمران ضبيب الشملاني. (2024). دور ممارسات التسويق المستدام في تحقيق الميزة التنافسية " دراسة تطبيقية على مدينة الملك سعود الطبية. مجلة المعهد العالي للدراسات النوعية, 4(15), 1773-1853. doi: 10.21608/hiss.2024.315178.1419
MLA
عادل سمران ضبيب الشملاني العنزي. "دور ممارسات التسويق المستدام في تحقيق الميزة التنافسية " دراسة تطبيقية على مدينة الملك سعود الطبية", مجلة المعهد العالي للدراسات النوعية, 4, 15, 2024, 1773-1853. doi: 10.21608/hiss.2024.315178.1419
HARVARD
العنزي, عادل سمران ضبيب الشملاني. (2024). 'دور ممارسات التسويق المستدام في تحقيق الميزة التنافسية " دراسة تطبيقية على مدينة الملك سعود الطبية', مجلة المعهد العالي للدراسات النوعية, 4(15), pp. 1773-1853. doi: 10.21608/hiss.2024.315178.1419
VANCOUVER
العنزي, عادل سمران ضبيب الشملاني. دور ممارسات التسويق المستدام في تحقيق الميزة التنافسية " دراسة تطبيقية على مدينة الملك سعود الطبية. مجلة المعهد العالي للدراسات النوعية, 2024; 4(15): 1773-1853. doi: 10.21608/hiss.2024.315178.1419