نوع المستند : ملخَّصات رسائل الماجستير والدکتوراه.
المؤلف
مدير أول تجاري محطة عدن للحاويات ميناء عدن.
المستخلص
إن استخدام الحاويات ومنذ بدء العمل به في ستينيات القرن الماضي ظل في تزايد مستمر نظراً لما له من فائدةإقتصادية تعود على كل من الشاحن والناقل والمستلم للشحنة وذلك لأسباب مالية متعلقة بالنقل الآمن والسريع للشحنات والبضائع والذي بدوره انعكس إيجاباً في خفض تكاليف النقل بالحاويات التي شكلت فارق كبير بالمقارنة مع النمط السابق لنقل البضائع. حيث بلغت نسبة البضائع بحراً نسبة تجاوزت 80% من حجم التجارة العالمية، وبالتالي أصبح نشاط الحاويات يشكل أهمية بالغة في عالم النقل البحري لاسيما والتطور الهائل الحادث في صناعة النقل البحري منذ البدء بالعمل بنظام التحوية، فلقد شهد العالم تطوراً متسارع وكبير في هذا المجال وبالتالي كان للموانئ البحرية القادرة على خدمة ومواكبة هذا النشاط المتصاعد دور كبير في إستقطاب أكبر عدد ممكن من تجارة الترانزيت وتحولت الكثير من هذه الموانئ إلى موانئ محورية عالمية (Hubs) كميناء شنغهاي وهونج كونج وسنغافورة شرقاً وميناء جبل علي في منطقة الشرق الأوسط وميناء روتردام في أوربا اللذينيعتلون الريادة كونها موانئ رئيسية متجددة استطاعت المحافظة على تربعها في قمة الموانئ المجهزة والقادرة على التعامل مع سفن الحاويات العملاقة وصولاً إلى التقنية القادمة التي نحن الآن على إعتابها وهي "الموانئ الذكية".
ونظراً لأهمية ودور النقل البحري وأثره على إقتصاديات الدول بل والعالم، وبما أن ميناء عدن كان ضمن الثلاثة موانئ التي تصدرت القائمة عالمياً كأهم وأنشط الموانئ من حيث تقديم الخدمات.لذا فقد سلطت الدراسة الضوء على تحليل الوضع الراهن لمحطة عدن للحاويات كونها تمثل النشاط الحالي والمستقبلي لميناء عدن من حيث أهميتها ودورها في الدفع بعجلة الأقتصاد الوطني وتنشيط الحركة التجارية والخدمية في مدينة عدن على وجه الخصوص وسائر محافظات الجمهورية اليمنية. يستحوذ نشاط محطة عدن للحاويات ما نسبته 70% من إجمالي نشاط ميناء عدن، وبالتالي وفي ظل الظروف الراهنة التي تشتد فيها المنافسة في موانئ المنطقة والتي حددها الباحث بمنطقة غرب بحر العرب والبحر الأحمر لتشمل محطات حاويات (ميناء صحار العماني وميناء صلالة مروراً بميناء بربره وبوساسو الصوماليين، ومحطة دوراله الجيبوتية، ومينائي عصب ومصوع الإرتيريين، ومحطة حاويات بورتسودان ومحطة حاويات العين السخنةثم محطة حاويات ميناء العقبة الأردني ومروراً بالموانئ السعودية وتحديداً محطات الحاويات في ميناء جده الإسلامي وميناء مدينة الملك عبدالله في مدينة رابغ) حيث يعد أكبر المنافسين الحاليين وأبرزهم لمحطة حاويات ميناء عدن كل من محطات حاويات ميناء جده الاسلامي وميناء صلالة العماني وميناء دوراله الجيبوتي.
يناقش الباحث القدرة الحالية لمحطة عدن للحاويات في ظل تسارع مراحل التقدم الخدمي والتكنولوجي لمحطات الحاويات في المنطقة لاسيما وتضارب المصالح الجيوسياسية في منطقة البحر الأحمر حيث أن "الاندفاع الغير مسبوق سياسياً واقتصاديًا وكذلك التحالفات الاستراتيجية في البحر الأحمر أصبحت تشكل تحدي للتوقعات السابقة وتمحو الحدود القديمة". يصنف هذا البحث كونه بحث أعتمد على التحليل الوصفي والكمي من خلال إجراء المقارنات وتجميع البيانات وتحليلها وقد تم تنفيذ البحث على ثلاث مراحل؛ في المرحلة الأولى وهي الفصل الثاني تم التطرق إلى الدراسات السابقة التي أهتمت بموضوع القدرة التنافسية لموانئ الحاويات ثم تم التطرق في المرحلة الثانية والمتمثله بالفصل الثالث إلى تحليل هيكل السوق من خلال إجراء عرض وتحليل لقدرات المحطات المنافسة في المنطقة وتقييم قدرة محطة عدن للحاويات والمحطات المنافسة من خلال إستخدام مؤشرات HHI و CRN لتحديد مستويات ومؤشرات التنافسية ونسبة الاحتكار بين محطات الحاويات الواقعة في المنطقة الجغرافية المحددة في البحث،وفي المرحلة الثالثة أي الفصل الرابع تمت تحليل القدرة التنافسية لمحطة عدن للحاويات من خلال إستخدام مصفوفة تحليل SWOT.
يعد هذا البحث أحد البحوث التي تفردت في تخصيص موضوع البحث حول محطة عدن للحاويات تحديدًا من خلال دراسة وتحليل أسباب تراجع دورها التنافسي مقارنةً بمحطات الحاويات المنافسة والواقعة في المنطقة المحددة في البحث، كما سيسلط الضوء على تحليل مؤشرات أداء محطة عدن للحاويات ومقارنتها بمحطات حاويات الموانئ المنافسة في المنطقة، وسيقوم الباحث بوضع التوصيات بما خلص اليه في بحثه والتي من شأنها ضمان الخروج بتوصيات لإعادة وضع محطة عدن للحاويات في الاتجاه الصحيح وتصويب المسار لإعادتهاالى خارطة المنافسة الإقليمية في غرب البحر العربي وخليج عدن والبحر الأحمر مستفيدة بذلك من المقومات الطبيعية التي يمتاز بها ميناء عدن دون غيره من الموانئ الأخرى. ربما سيكون موضوع البحث ودراسته اللبنة الأولى التي ربما سيتبعها دراسات أخرى في هذا المجال خصوصاً وأن البحث تفرد وتخصص في دراسة نشاط الحاويات في ميناء عدن والذي يعد الميزة التي تفرد بها البحث عن غيره من البحوث السابقة التي تناولت أنشطة الميناء بشكل عام.
The use of containers since its commencement in the sixties of the last century has been increasing continuously due to its economic benefit to the shipper, carrier and the receivers of the shipments due to the financial aspects related to the safe and fast transportation of shipments and goods, which in turn was positively reflected in reducing the costs of transportation, which has given a huge difference compared to the previous mode of transporting goods.The proportion of goods transported by sea accounted for 80% to the total volume of global trade, and thus containers activities has become extremely important in the world of maritime transport, especially the tremendous development that has occurred in the maritime transport industry since the introduction of the containerization system. The world has seen a huge and rapid development in this business, whereas the capable sea Ports in serving this business and being fit to cope up with the rapid development of this activity have the advantages in attracting much possible volume of the transit trade and many of these ports have turned into global hub ports such as Shanghai, Hong Kong and Singapore in the far east and Jebel Ali Port in the Middle East and Rotterdam Port in Europe who are the leaders as they are renewable major ports were able to maintain their position at the top of the equipped ports that are capable for dealing with giant container ships, leading to the next technology that we are now on the threshold of which is "Smart Ports".
Due to the importance and role of maritime transport and its impact to the economies of the countries as well as the world trade, and since the port of Aden was among the three ports that topped the list globally as the most important and most active ports in terms of providing services, so the study has shed light on the analysis of the current situation of Aden Container Terminal as it represents the current and future activity of the port of Aden, in terms of the terminal importance and role in pushing the wheel of the national economy and revitalizing the commercial and services movements in the city of Aden in particular and the rest of the governorates of the Republic of Yemen.The activity of Aden Container Terminal accounts for 70% of the total Port of Aden business activities, as well as the current circumstances in which competition is intensifying in the region's ports, which the researcher has identified them in the Western Arabian Sea and the Red Sea region to include the container terminals in Oman Sohar and Salalah, Somali Ports Berbera and Bosaso, Djibouti Doraleh container terminal, the Eritrean ports of Assab and Massawa, the Port of Sudan container terminal and the Egyptian Ain Sokhna container terminal, then the Jordanian port of Aqaba container terminal, and Saudi ports, specifically the container terminals in Jeddah Islamic Port and the King Abdullah City Port in Rabigh city, whereas The most largest and important competitor to Aden container terminal are Jeddah Islamic Port container terminals, Port of Salalah and Doraleh container terminal. The researcher focused on the current capacity of Aden Container Terminal in light of the acceleration of service and technological progress of the container terminals in the region, as well as the conflict of geopolitical interests in the Red Sea region, as "the unprecedented political and economic surge as well as strategic alliances in the Red Sea have become a challenge to previous expectations and erase old borders."
This research is classified as an analytical and quantitative research based on making comparisons, collecting data and analysis them, and the research was carried out in three phases; in the first phase, which is the second chapter was the previous studies that were concerned the topic on the competitiveness of container ports, then the second phase, which is the third chapter was analyzing the market structure by conducting a presentation and analysis of the competing terminals in the region and the assessment of the capability of Aden Container Terminal and the competing terminals by using HHI and CRN indicators to determine the levels and indicators of competitiveness and the monopoly ratio among container terminals located in the geographical area specified in the research, and in the third stage, i.e. the fourth chapter, the competitiveness of Aden Container Terminal was analyzed by using the SWOT analysis matrix.
This research is one of the studies that have been particularly allocating the topic of the research about Aden Container Terminal through studying and analyzing the reasons for its decline in competitive role compared to the competing container terminals located in the region that were specified in the research. It will also highlight the analysis of the performance indicators of Aden Container Terminal and its comparison with the competing container terminals in The region, the researcher then will conclude the research with the recommendations for what he concluded in his research, which will ensure that recommendations are made to contribute in re-positioning Aden Container Terminal in the right direction and correcting the path to return it to the regional competition map in the western Arabian Sea, the Gulf of Aden and the Red Sea, taking advantage of the natural features that characterize the port of Aden than other ports.Perhaps the topic of the research and its study will be the first move that may be followed by other studies in this field, especially since the research is uniquely and specialized in studying container terminal activities in the port of Aden, where this research is different from other previous researches, which have covered the port activities in general.
الكلمات الرئيسية