A Study of Thinking traps of Students at Arab United of Emirates Universities using Jump tool

نوع المستند : المقالات العلمية.

المؤلف

باحث ماجستير- قسم إدارة الأعمال، كلية التجارة، جامعة المنصورة

المستخلص

أجريت الدراسة على عينة مكونة من 400 طالب من المنتسبين إلى الجامعات بدولة الإمارات العربية المتحدة، استخدمت الدراسة الاستبانة كأداة لجمع البيانات، وأظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات مصايد التفكير بين طلاب الكليات العملية والنظرية ،وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات مصايد التفكير بين طلاب الجامعات الحكومية والخاصة وكذلك عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات مصايد التفكير تبعا للنوع. وقد أوصت الدراسة بعدد من الاقتراحات منها تطبيق برامج التخلص من المصايد العقلية.
The study was carried out with a sample of 400 students from Arab United of Emirates Universities using Thinking Traps questionnaire for assessing the significance difference in the mean scores of thinking traps. The research adopted the philosophy of positivism, the deductive approach, and the method of quantitative and qualitative analysis as the research methodology. The instrument utilized for data collection was the questionnaire.
. The results indicated that there existed significant difference in the mean scores of thinking traps between the students belonging to practical and theoretical faculties, there existed no significant difference in the mean scores of Thinking traps between the students belonging to Governmental and Private Universities. There existed no significant difference in the mean scores of thinking traps between the students in terms of gender. In addition, this research also has significant practical implications and guidelines for the United of Emirates Universities, and theoretical implications for researchers who are interested in research variables.

الكلمات الرئيسية