مشاركة المعرفة في المكتبات :مراجعة علمية

نوع المستند : البحوث والدِّراسات.

المؤلف

جامعة الفيوم، كلية الآداب، قسم علوم المعلومات

المستخلص

هدفت هذه المراجعة إلى مراجعة الإنتاج الفكرى المنشور فى علم المكتبات والمعلومات حول موضوع مشاركة المعرفة فى المكتبات والذى بلغ عدد مفراداته (103) مفردة ؛بهدف الوقوف على سماته،وتحليل خصائصه الموضوعية، الزمنية،  النوعية، واللغوية.
   وقد استخدمت المراجعة العلمية المنهج الببليوجرافى الببليومترى. وتناولت الدراسات المنشورة منذ عام 2011 حتى 2021 وحدودها اللغوية هى اللغة العربية والانجليزية المتنوعة: من الدوريات وبنسبتها تصل إلى(91.3%)،والرسائل الجامعية أو الأطروحات العلمية ونسبتها(5.83% ) ،وابحاث المؤتمرات ونسبتها (1.94%)،والكتب بنسبة(0.97%).
   وقد أوصت المراجعة العلمية بضرورة زيادة الإنتاج الفكرى والأبحاث المتعلقة بموضوع مشاركة المعرفة لتفعيل دورها خاصة فى المجتمعات العربية لتتمكن المكتبات من مواكبة التغيرات والتحديات التى تواجها.
 
 
 
 Abstract:
   This scientific review aimed to review the literature of intellectual production which was published in the science of libraries and information on the topic of “Knowledge sharing in libraries” which has a total of 103 items; With the aim of identifying its features, and analyzing its objective, temporal, qualitative, linguistic characteristics.
   The scientific review used the bibliographical approach, and dealt with studies which has published from 2011 to 2021, and linguistic limits on intellectual production published in Arabic and English which has been diverse between periodicals with a percentage of (91.3%), and university theses with a percentage of (5.83%), and conference with a percentage of (1.94%), and books with a percentage of (0.97).
   The scientific review has recommended the need to increase studies and research related to activate its role in Arabic societies to enable libraries to keep up with changes and challenges.
 
 

الكلمات الرئيسية