أثر تفعيل الذكاء الاصطناعي التسويقي في دعم التكلفة والتمايز كأحد اليات الميزة التنافسية المستدامة The impact of activating marketing artificial intelligence in supporting cost and differentiation as one of the mechanisms for sustainable competitive

نوع المستند : البحوث والدِّراسات.

المؤلف

دكتوراة الفلسفة في العلوم البينية

المستخلص

أفرزت الثورة الصناعية الرابعة في مجال تقنية المعلومات ادوات وتطبيقات مبتكرة تساعد منظمات الأعمال في اداء مهامها بسهولة ويسر ، مما ادى إلى زيادة حدة المنافسة العالمية في تلك المنظمات ، واصبح التوجة إلى تطبيق تلك التقنيات والتطبيقات امراً لامفر منه ، حيث أن تفعيل تلك التقنيات يساعد المنظمات على سرعة الاستجابة والتكيف بكفاءة وفاعلية مع المتغيرات الحديثة والتحول المستمر إلى ريادة الاعمال حتى تظل قادرة على التقدم والنمو .
وعلى ضوء ماسبق يسعى البحث الحالي إلى تحديد اثر تفعيل الذكاء الاصطناعي التسويقي في دعم التكلفة والتمايز كأحد اليات الميزة التنافسية المستدامة بيئة الاعمال المصرية المعاصرة وينبثق من الهدف السابق اهداف فرعية منها : تقييم الاثر الايجابي للذكاء الاصطناعي في تخفيض التكاليف ودعم التمايز ، تحديد العلاقة بين استخدام تقنيات الذكاء الاصطناعي وتخفيض التكاليف ، تحديد العلاقة بين استخدام تقنيات الذكاء الاصطناعي ودعم التمايز.
وترجع اهمية البحث إلى تسليط الضوء على دور تقنيات الذكاء الاصطناعي في دعم الميزة التنافسية المستدامة ،توفير اطار نظري لربط تقنيات الذكاء الاصطناعي بدعم الميزة التنافسية المستدامة ، اسبقية الرسالة – على حد علم الباحثة – في تحديد تقنيات الذكاء الاصطناعي وكيفية الاستفادة منها فى دعم الميزة التنافسية المستدامة ، الخروج بنتائج وتوصيات جديدة تخص تفعيل الذكاء الاصطناعي في دعم الميزة التنافسية المستدامة ، دعم الميزة التنافسية للشركات عن طريق ادارة التكاليف وتخفيضها مع الحفاظ على الجودة ، تمكين الشركات من البقاء والنمو والتطور وريادة الأعمال من خلال تطبيق تقنيات الذكاء الاصطناعي، مساعدة الشركات في زيادة فعالية ادارة التكاليف لتحقيق الاستغلال الامثل للموارد .
 The Fourth Industrial Revolution in the field of information technology has produced innovative tools and applications that help business organizations perform their tasks easily and smoothly, which has led to an increase in the intensity of global competition in those organizations, and the trend to apply these technologies and applications has become inevitable, as activating these technologies helps organizations to Rapid response and adaptation efficiently and effectively to modern changes and continuous transformation to entrepreneurship in order to remain able to progress and grow.
     In light of the above, the current research seeks to determine the impact of activating marketing artificial intelligence in supporting cost and differentiation as one of the mechanisms for sustainable competitive advantage in the contemporary Egyptian business environment. Sub-objectives emerge from the previous goal, including: evaluating the positive impact of artificial intelligence in reducing costs and supporting differentiation, determining the relationship between the use of technologies Artificial Intelligence and Cost Reduction, identifying the relationship between the use of AI technologies and supporting differentiation.
The importance of the research is due to highlighting the role of artificial intelligence technologies in supporting sustainable competitive advantage, providing a theoretical framework to link artificial intelligence technologies to supporting sustainable competitive advantage, and the primacy of the thesis - to the best of the researcher’s knowledge - in identifying artificial intelligence technologies and how to benefit from them in supporting sustainable competitive advantage. Coming up with new results and recommendations related to activating artificial intelligence to support sustainable competitive advantage, supporting companies’ competitive advantage by managing and reducing costs while maintaining quality, enabling companies to survive, grow, develop and become entrepreneurs through the application of artificial intelligence techniques, helping companies increase the effectiveness of management. Costs to achieve optimal exploitation of resources.
The study concluded with the following results: The use of artificial intelligence techniques helps support sustainable competitive advantage. The use of artificial intelligence techniques affects measuring costs accurately and objectively. The use of artificial intelligence techniques affects cost reduction by excluding or merging activities or replacing the human element with artificial intelligence and processing Fluctuations in the volume of production without distorting the allocation of costs. The use of artificial intelligence technologies affects the support of differentiation by providing appropriate information at the operational, tactical and strategic levels, and providing more reliable and objective information.
Based on the findings of the study, the study recommends the following: Increasing enterprises’ awareness of activating artificial intelligence techniques by explaining their importance, advantages, and the extent of their contribution to supporting sustainable competitive advantage. The necessity of teaching artificial intelligence techniques to students in colleges of commerce, as these techniques have become the language of the era due to their achievements. Advantages, especially in the field of marketing, the need for business organizations to pay attention to sustainability due to the various advantages they achieve. Courses and seminars must be held on artificial intelligence techniques and how to use and benefit from them.

الكلمات الرئيسية

{"sdg_fld":["11"]}