دور الخداع التسويقى فى بناء الصورة الذهنية للمستفيدين : دراسة ميدانية بمستشفيات مدينة الرياض The role of marketing deception in building the mental image of the beneficiaries: a field study in hospitals in the city of Riyadh

نوع المستند : البحوث والدِّراسات.

المؤلف

كلية التجارة- جامعة حلولن

المستخلص

     هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على دور الخداع التسويقى فى بناء الصورة الذهنية للمستفيدين : دراسة ميدانية بمستشفيات مدينة الرياض .
وتوصلت الدراسة إلى وجود علاقة تأثير ذات دلالة احصائية بين الخداع التسويقى الذي يمارس في ( المنتج – الاسعار – الترويج – التوزيع الاجتماعي ) من وجهه نظر المستفيدين وبناء الصورة الذهنية بمستشفيات مدينة الرياض.
     وقدمت الدراسة عدد من التوصيات ذات العلاقة الموضوع من ابرزها زيادة وعي وتثقيف المستفيدين وتزويدهم بالمعلومات والمهارات التى من شأنها ان تزيد من قدرته على تمييز الممارسات التسويقية المضلله ان وجدت، تثقيف المستشفيات  بخطورة ممارسة الخداع التسويقي خاصة المخاطر بعيدة المدى، تعزيز دور المتسوق السري وتفعيل هذا الدور، ضرورة الاهتمام بالمستفيدين فى عملية التطوير المستشفيات وتزويدهم بخدمات حقيقية يحتاجونها وتطويرها وتقديمها بالشكل المناسب لهم, تشديد الرقابة  من قبل الهيئات المسئولة عن حماية المستفيدين من ممارسات الخداع وتوقيع العقوبات الصارمة للذى  يستخدم عمليات الخداع التسويقي
     This study aimed to identify the role of marketing deception in building the mental image of beneficiaries: a field study in hospitals in the city of Riyadh.
The study found a statistically significant influence relationship between marketing deception practiced in (product - prices - promotion - social distribution) from the point of view of beneficiaries and building the mental image in hospitals in the city of Riyadh.
The study presented a number of recommendations related to the topic, the most prominent of which are increasing awareness and educating beneficiaries and providing them with information and skills that will increase their ability to distinguish misleading marketing practices if they exist, educating hospitals about the danger of practicing marketing deception, especially the long-term risks, strengthening the role of the secret shopper and activating this role. The need to pay attention to beneficiaries in the hospital development process and provide them with real services that they need and develop and provide them in an appropriate manner for them. Tightening oversight by the bodies responsible for protecting beneficiaries from deceptive practices and imposing strict penalties for those who use marketing deception

الكلمات الرئيسية